Login to your account

Username *
Password *

TAKKUILEEKO WI-FI? AI TULEE APUUN.

Vanha kansansanonta sanoo: “Se on koneoppimista, jos se on kirjoitettu Pythonilla. Se on tekoälyä, jos se on kirjoitettu Powerpointilla.”

Tekoäly-hype on siis kuumimmillaan – mutta mikä on totta ja mikä markkinointia? Otetaanpa case-esimerkiksi yritysten Wi-Fi-verkot. Kuten muillakin toimialoilla, myös yritys-WLAN:ia tavataan markkinoida tekoäly-avusteisena. 

 

KUTEN KAIKKIALLA, MYÖS WI-FI:SSÄ OSA TEKOÄLYPUHEISTA ON SILMÄNLUMETTA

Tekoälyä, tai pitäisi ehkä sanoa ripauksia tekoälystä ja etenkin koneoppimista, alkaa kyllä näkyä joissakin uusimmista WLAN-ratkaisuista. Mist-järjestelmän tapauksessa sitä voitaisiin katsoa muutaman esimerkin valossa.

 

1. Kysy verkolta mikä sitä vaivaa:

Apple-puhelimissa Siri pystyy kertomaan sinulle sään kun kysyt siltä sitä. Miltä kuulostaisi, jos WLAN-verkko voisi kysyttäessä kertoa missä netin ongelmakohdat ovat?

Tämä on totta jo tänään: Mist-ratkaisun WLAN-verkolta voi kysyä esimerkiksi “kenellä on huono päivä” (“unhappy clients”), ja järjestelmä kertoo kenellä Wi-Fi-käyttäjistä menee huonoiten yhteyksien kanssa. Tästä pääsee porautumaan ongelmien juurisyihin helposti. Verkko myös korjaa itsenäisesti suuren osan ongelmista, ja listaa käyttäjälle suuren luokan ongelmat niitä erikseen kysymättä.

Toinen esimerkki voisi olla kysymys “mitä Jussille kuuluu” (“how is Jussi”). Tähän kyselyyn saadaan vastaus Jussi-nimisen käyttäjän Wi-Fi-yhteyden laadusta, ja ongelmat valmiiksi pureskeltuna prioriteettijärjestyksessä, sekä ongelmien juurisyyt.

 

2. Poikkeamat verkon tilassa

Koneoppiminen on erinomainen menetelmä ymmärtämään, milloin asiat alkavat poiketa normaalista. Mist-ratkaisun verkko opiskelee “normaalin” verkon tilan ajan kuluessa. Jos verkossa tapahtuu merkittäviä poikkeamia normaalista, verkko varoittaa käyttäjää. Esimerkiksi jos DHCP-palvelimen pooli täyttyy, verkkokaapeli alkaa rikkoutua, VLAN-konfiguraatioissa tehdään virhe, tai kuuluvuus alkaa äkisti heiketä.

Yhden käyttäjän ongelmat tai harvoin tapahtuvat useamman käyttäjän ongelmat eivät vielä soita hälytyskelloja: Niistä voi kysyä erikseen tekoälyltä esimerkiksi kirjoittamalla (ks. edellinen esimerkki).


3. Tukiaseman vaihto ennen sen hajoamista

Yritysverkoissa on satoja tai tuhansia Wi-Fi-tukiasemia. Niistä menee yksi silloin tällöin heikompaan kuntoon, kun se alkaa lähestyä elinkaarensa loppua. Lopulta tukiasema hajoaa täysin ja se joudutaan vaihtamaan. Tätä tosin usein edeltää vaihe, jossa tukiasema toimii kyllä, mutta huonommin kuin ennen.

Täysin uutta WLAN-verkoissa (maaliskuun lopussa avattiin maailman ensimmäinen tekoälypohjainen järjestelmä) on Mist tekoälyratkaisu, joka osaa tunnistaa tilanteen, jossa tukiasema suurella todennäköisyydellä lähestyy elinkaarensa loppua. Järjestelmä haistelee tukiseman terveydentilaa, radioiden toimintaa ja lokeja. Näistä se päättelee tekoälyavusteisesti milloin tukiasema on syytä vaihtaa – ennen kuin on jo myöhäistä. 

 

OIKEA KONEOPPIMINEN JA TEKOÄLY VAATII HYVÄÄ DATAA JA PILVEN

Hyvää viiniä ei voi tehdä ilman hyviä rypäleitä. Hyvää tekoälyä ei voi tehdä ilman hyvää dataa. Esimerkiksi Teslan Auto Pilot vaatii hyvät kamerat avukseen.

Mist-ratkaisun Wi-Fi-järjestelmä on rakennettu alusta asti "tekoäly ensin" -menetelmällä: Tukiasemat lähettävät jatkuvasti yksityiskohtaista telemetriatietoa yhteyksien laadusta pilveen, joka käsittelee massiivisia datamääriä ja pystyy lopulta kertomaan:

  1. Kuinka hyvä jokaisen asiakaslaitteen Wi-Fi-kokemus on
  2. Mitä säätöjä automatiikka tekee yhteyksien paranemiseksi
  3. Kuinka vakavia ovat ongelmat joita järjestelmä ei osaa itsenäisesti korjata, sekä
  4. Mitkä on ongelmien juurisyyt

 


 





 

Kirjoittaja:
Jussi Kiviniemi
Global Technologist, Mist

 

Juniper Mist on keinoälyä hyödyntävä WLAN -ratkaisu nykyaikaisen liiketoiminnan tarpeisiin. Mist WLAN:ssa yhdistyvät keinoäly (AI), koneoppiminen ja reaaliaikaisen kerätyn datan hyödyntäminen, jotka yhdessä optimoivat langattoman verkon käyttökokemuksen ja tarjoaa ennen näkemättömän näkyvyyden verkon laatuun.

 

 

Haluatko kuulla lisää tai nähdä demon? 

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA

 

 

Yhteistyössä:


    

 

SOITA MEILLE

Vaihteemme vastaa ma-pe klo 8-16

+358 20 401 

Puhelun hinta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min. Ulkomailta soitettaessa ko. ulkomaanpuhelumaksu.

LÄHETÄ VIESTI

YHTEYDENOTTOLOMAKE

Täytä tietosi ja otamme sinuun yhteyttä!

LAITA MEILI

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Laita meille meiliä ja palaamme asiaan!