Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa evästeistä saat tietosuojalausunnostamme.

Web-sisällön esitys

Case: Vapo

Ulkoistettu konesaliratkaisu tukee Vapon digitalisaatiostrategiaa.

Bioenergian edelläkävijäyritys Vapo panostaa voimakkaasti digitalisaatioon muun muassa tehostaakseen liiketoimintaansa sekä luodakseen uusia palveluita. Yhtiön tavoitteena on tarjota asiakkaille paras mahdollinen asiakaskokemus.

Vapon tarina on alkanut vuonna 1940 polttopuista. Nykyään Vapo toimii asiantuntijaorganisaationa, joka toimittaa energia-asiakkailleen turvetta ja puupolttoaineita sekä tuottaa myös itse lämpöä ja sähköä näistä paikallisista raaka-aineista. Vapolle digitalisaatio tarkoittaa muun muassa teollisen internetin hyödyntämistä. Esimerkiksi laitosoperaattorin kännykästä voidaan nähdä reaaliaikaisesti kattilan lämpötila, polttoaineen kulutus tai vaikkapa polttoaineen määrä siilossa.

Telia Cygate ja Telia kumppaneina digitalisaatiossa

Digitalisaatiostrategiaa edistääkseen Vapo päätti ulkoistaa konesaliratkaisut ja etsiä kumppanin, joka voisi tukea yhtiötä strategian toteuttamisessa ja digitalisaatioon liittyvissä tavoitteissa. Haasteena omassa konesalissa on, että se muun muassa edellyttää jatkuvia investointeja, jotta laitekanta pysyy ajan tasalla. Yhtiön oman henkilöstön osaamista haluttiin kohdentaa konesalin ylläpitämisen sijaan liiketoiminnan kehittämiseen ja digitalisaatiotavoitteiden tukemiseen.

Palveluntarjoajaksi valikoitui Telia sekä samaan konserniin kuuluva Telia Cygate. Ratkaisuun vaikuttivat Telia Cygaten referenssit ja kustannustehokas palvelukokonaisuus, joka konesalipalveluiden lisäksi sisältää Telian toimittamat puhe- ja tietoliikennepalvelut. Lisäksi Telia Cygaten maantieteellinen peitto tukee Vapon markkina-alueita.
 

Haaste:

Oman konesalin hallinnointi ja pyörittäminen sitoo sekä resursseja että pääomaa. Kun tekniikka vanhenee ja omaan laitetilaan liittyvät leasing-sopimukset päättyvät, tulisi pystyä ennakoimaan tarpeita ja tekniikkaa 2–3 vuoden päähän. Myös henkilöstön tulisi jatkuvasti kehittää osaamistaan IT-infraan liittyen, mikä on pois liiketoiminnan kehittämiseltä.

Ratkaisu:

Telia Cygate ja Telia toimittavat Vapolle konesaliratkaisut, jotka skaalautuvat joustavasti liiketoiminnan tarpeiden muuttuessa. Telia Cygaten palveluiden maantieteellinen peitto tukee Vapon markkina-alueita.

Hyödyt:

Ulkoistettu konesaliratkaisu on kustannustehokas eikä yrityksen tarvitse investoida ja sitoa pääomaa omiin laitetiloihin ja niiden kehittämiseen. Yrityksen oma osaaminen voidaan keskittää liiketoiminnan kehittämiseen ja tukemaan digitalisaatioon liittyviä strategisia tavoitteita, jotka muun muassa parantavat asiakaskokemusta. Ulkoistettu ratkaisu skaalautuu joustavasti liiketoiminnan tarpeiden mukaisesti.

Lisätietoja: sales@teliacygate.fi