Login to your account

Username *
Password *

TIETOJÄRJESTELMÄN KÄYTÖN TEHOKKUUS – KUKA ON VASTUUSSA?

Ennustus suoraan kristallipallosta: tietojärjestelmien ja ohjelmistoratkaisujen määrän, tai ainakin niiden merkityksen kasvu tulee jatkumaan voimakkaana tulevaisuudessa. Organisaatiot myös päivittävät, kehittävät ja vaihtavat kyseisiä liiketoimintaa tukevia työkaluja jatkuvasti. Miten näistä investoinneista saadaan tehot irti, kuinka saavutetaan sitä kuuluisaa kilpailuetua? Tarkastelen näitä asioita yksittäisen taustajärjestelmän (käyttövaltuushallinta, IAM) näkökulmasta, mutta haastan sinut myös pohtimaan havaintojen yleistettävyyttä.
 

JÄRJESTELMÄN PÄÄKÄYTTÄJÄN ROOLI ON YHÄ USEAMMIN TOIMITTAJALLA

Tietojärjestelmän hankintaprojektiin panostetaan voimakkaasti: lopputuloksen on nostettava organisaatio uudelle tasolle. Projektiin on nimetty sekä omia että toimittajan henkilöitä, ja parhaimmillaan tavoitteet saavutetaan. Projektin jälkeen toimittaja siirtyy taustalle ja oma henkilöstö siirtyy käyttämään järjestelmää. Järjestelmälle nimetään omistaja sekä yksi tai useampi pääkäyttäjä. Joskus sovitaan jatkokehityshankkeesta.

Tällä hetkellä on kuitenkin havaittavissa trendi, joka johtaa asiakkaiden omien pääkäyttäjien vähenemiseen. Yrityksen tietohallinto tai IT-osasto toimii ohuella resursoinnilla, ja sama koskee liiketoiminnan puolta. Me IT-toimittajat tarjoamme pääkäyttäjärooliin henkilöitä palveluna. Kehittämistä on kuitenkin vaikea ulkoistaa.


JÄRJESTELMÄN OMISTAJAN JA PÄÄKÄYTTÄJÄN YHTEISPELIN TOIMIVUUS ON AVAIN MENESTYKSEEN

Organisaatio tarvitsee järjestelmälle omistajan, joka on aidosti kiinnostunut suurimman hyödyn saavuttamisesta tehdystä investoinnista. Hän ymmärtää mitä liiketoiminta tarvitsee, ja kuinka järjestelmää voi hyödyntää. Pääkäyttäjä puolestaan tuntee järjestelmän paremmin kuin itsensä, ja pystyy sparraamaan omistajaa. Lisäksi hän ylläpitää osaltaan järjestelmää ja johtaa esim. uusien moduulien käyttöönottoa. Omistaja ja pääkäyttäjä ovat tehokas kaksikko. Tämä yhteistyö toimii kuitenkin vain, kun henkilöt luottavat toisiinsa ja heillä on riittävä kiinnostus, osaaminen ja aika. Jos omistaja täyttää kriteerit, voi pääkäyttäjä olla toimittajalta, kunhan sekä organisaatioiden että henkilöiden suhteet ovat toimivat.


OTETAANKO SINUN ORGANISAATIOSSASI KAIKKI TEHOT IRTI TEHDYISTÄ INVESTOINNEISTA?

Pahimmillaan järjestelmän kyvykkyyksien hyödyntämättä jättäminen johtaa uuteen investointiin. Lievempi tilanne on se, että hankittua järjestelmää käytetään vanhojen toimintatapojen rinnalla, kun kenelläkään “ei ole aikaa” käynnistää toimintatapoja kehittäviä prosesseja. Kehittävästä organisaatiosta löydetään kuitenkin oikeat ihmiset oikeille paikoille, ja heille annetaan tarvittava liikkumavara. Mitkä ovat sinun organisaatiossasi liiketoiminta- tai tietoturvakriittiset järjestelmät, ja kuinka niiden ylläpito ja kehittäminen on resurssoitu?

 

Henrik Nykänen
Senior Consultant, IAM
+358 45 676 1980
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Haluatko kuulla lisää tai nähdä demon? Ota yhteyttä Henkkaan tai jätä soittopyyntö.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA

 

Lue lisää aiheesta:

Älykäs käyttövaltuushallinta turvaa yrityksesi resurssit keskitetysti

 

Telia United Identity kerää, hallinnoi ja hyödyntää identiteetti- ja käyttövaltuustietoa älykkäästi. United Identityn avulla hallinnoit keskitetysti ja turvallisesti vakituisten ja tiläpäisten työntekijöiden, kumppaneiden, asiakkaiden tai jopa esineiden sekä asioiden käyttövaltuuksia organisaatiosi resursseihin. www.unitedidentity.fi 

SOITA MEILLE

Vaihteemme vastaa ma-pe klo 8-16

+358 20 401 

Puhelun hinta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min. Ulkomailta soitettaessa ko. ulkomaanpuhelumaksu.

LÄHETÄ VIESTI

YHTEYDENOTTOLOMAKE

Täytä tietosi ja otamme sinuun yhteyttä!

LAITA MEILI

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Laita meille meiliä ja palaamme asiaan!