Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa evästeistä saat tietosuojalausunnostamme.

Blogit

Takaisin

Kokonaisvaltainen käyttövaltuushallinta osana kehittyvän ja oppivan organisaation tuloksentekokykyä

Käyttövaltuushallinta (IAM) on harvemmin ensimmäinen asia, mihin organisaatiossa lähdetään panostamaan, kun pyritään kasvattamaan liiketoimintaa ja parantamaan tuloksentekokykyä. Tämän pohdinnan näennäisen trendikkääseen otsikkoon pyrin tiivistämään menneitä ja nykyisiä muotitermejä, jotta aihetta voisi pohtia useammasta näkökulmasta.

Ensinnäkin: Mitä on käyttövaltuushallinta? Puhtaimmillaan käyttövaltuushallinnan voi ajatella olevan vain käyttöoikeuksien hakemista, myöntämistä ja luomista valittuihin IT:n hallinnassa oleviin tietojärjestelmiin (authorization). Hieman laajemmin ajateltuna IAM käsittää mm. HR-prosesseja (esim. onboarding) ja asiakkuudenhallinnan prosesseja. Kokonaisvaltainen käyttövaltuushallinta puolestaan voi pitää sisällään myös pääsynhallinnan, pääkäyttäjäoikeuksien hallinnan sekä oikeuksien käytön valvonnan toiminnallisuuksia.

Toiseksi: Mitä on tuloksentekokyky? Yksinkertaisimmillaan se on tietysti sitä, mitä jää viivan alle: kykyä joko on tai ei ole. Laajemmin ajateltuna se on kuitenkin tehokasta, järkevää ja tuottavaa toimintaa. Parasta tuloksentekokykyä on se, että ammattitaitoiset tekijät voivat keskittyä siihen, mikä tuottaa todellista arvoa asiakkaalle.

Käyttövaltuushallinta on ja tulee aina olemaan tukiprosessi. Panostukset liiketoiminnan omiin prosesseihin ja järjestelmiin (tuotannonohjaus, CRM, asiakasportaalit jne.) tulevat aina olemaan etusijalla. Parhaimmillaan käyttövaltuushallinta (jopa kokonaisvaltainen) voidaan hoitaa loppukäyttäjän näkökulmasta hyvinkin näkymättömästi, ja silti tietoturvallisesti ja hallitusti. Jotta organisaation voisi sanoa olevan kehittyvä ja siten myös jatkossa tuloksentekokykyinen, tulee tukiprosesseja kehittää synkronissa liiketoiminnan kehittämisen ja muuttumisen kanssa. Organisaatiossa olisi syytä muodostaa näkemys siitä millä tavalla tukiprosesseja tulee kehittää, jotta keskittyminen ydinprosesseihin mahdollistuu. Ja tämän jälkeen kehittää mm. kokonaisvaltaista käyttöoikeuksien hallintaa, mutta hyvin hallittavina kokonaisuuksina. Eli askel kerrallaan.

 

 

Henrik Nykänen
Senior Consultant, IAM

+358 45 676 1980
henrik.nykanen@teliacygate.fi
 

Telia United Identity kerää, hallinnoi ja hyödyntää identiteetti- ja käyttövaltuustietoa älykkäästi. United Identityn avulla hallinnoit keskitetysti ja turvallisesti vakituisten ja tilapäisten työntekijöiden, kumppaneiden, asiakkaiden tai jopa esineiden sekä asioiden käyttövaltuuksia organisaatiosi resursseihin. www.unitedidentity.fi

Telia United Identityn uusi versio julkaistaan 16.12.2019.

Haluatko kuulla lisää tai nähdä demon? Ota yhteyttä tai jätä soittopyyntö.



Lue lisää aiheesta:

Älykäs käyttövaltuushallinta turvaa yrityksesi resurssit keskitetysti

Käyttövaltuushallinnan käyttöönotto – miksi se kannattaa?