Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa evästeistä saat tietosuojalausunnostamme.

Blogit

Takaisin

Digijohtaja - älä unohda loppukäyttäjää!

Digitalisaatio, ohjelmistorobotiikka, tekoäly, big data, data-analytiikka – termejä, joita näkee ja kuulee lähes päivittäin uutisoinnissa, artikkeleissa, tietohallintojohtajien puheissa ja esityksissä. Elämme muutosten aikaa. Digitalisaatio on tuomassa uusia tuulia yritysten toimintaan ja palveluihin toimialasta riippumatta – ennemmin tai myöhemmin. Digitalisaatio lupaa yrityksille uutta liikevaihtoa, tehokkaampaa toimintaa, tyytyväisempiä loppuasiakkaita ja keinoa erottautua kilpailijoista. Digitalisaation mahdollistajana toimivat IT-palvelut, IT-järjestelmät ja niiden tuottama data. Pelkästään IT:n keinoin ei kuitenkaan saa vielä mitään merkittävää digiloikkaa aikaiseksi, vaan edellytyksenä on myös ripaus innovatiivista ajattelua, uusia liiketoimintamalleja ja vanhoista käytännöistä luopumista. Digitalisoinnissa liiketoiminta- ja IT-maailmojen välinen raja on hämärtymässä ja vähitellen poistumassa kokonaan.

Asia mikä usein unohtuu digitalisaatiosta puhuttaessa, on yrityksen työntekijät. Työntekijöihin viitataan lähinnä mainitsemalla digitalisaation vievän työpaikat prosessien automatisoituessa ja kokonaisten työvaiheiden hävitessä. Pitkällä ajanjaksolla tarkasteltuna tähän suuntaan ollaan menemässä, mutta tänä päivänä olemme digitalisaation kehityksessä monesti vielä vaiheessa, jossa työntekijä on keskeisessä asemassa yrityksen prosesseissa. Useassa yrityksessä työntekijöiden määrä on jo alkanut vähentyä osittain digitalisaation, osittain perinteisten tehostamistoimenpiteiden takia. Tästä johtuen jäljelle jääneiden työntekijöiden merkitys liiketoimintaprosesseissa on saattanut jopa kasvaa työmäärien lisääntyessä ja työtehtävien liiketoimintakriittisyyden kasvaessa. Digitalisointi ei ole vain yksi kehitysohjelma tai -projekti, vaan kyseessä on usean peräkkäisen kehityshankkeen muodostama jatkuva muutosprosessi, joka tulee kestämään vuosikymmeniä. Tämän matkan aikana digitalisoinnissa tullaan näkemään useita eri vaiheita ja automaatioasteita. Vielä pitkän aikaa ihmisellä tulee olemaan merkittävä rooli yrityksen digitaalisissa prosesseissa.

Tietohallinnon on pidettävä koko tämän digitalisointimatkan aikana huolta, että yrityksen palveluiden tuottamisessa käytettävät IT-palvelut ja -järjestelmät toimivat mahdollisimman tehokkaasti ja luotettavasti palveluiden tuottamiseen osallistuville työntekijöille. Paitsi että huonosti toimivat IT-palvelut syövät työntekijöiden tuottavuutta ja laskevat työmotivaatiota, digitaalisessa maailmassa IT-häiriöt monesti heijastuvat suoraan myös yrityksen liiketoimintaprosesseihin ja yrityksen loppuasiakkaiden kokemaan laatuun. IT-palveluiden häiriön- ja ongelmanhallinnasta vastaavien vianhallintaprosessien on tiedettävä jatkuvasti kokevatko työntekijät palveluissa hitautta tai toimivatko palvelut ylipäätänsä lainkaan. Vianhallinnan on pyrittävä mahdollisimman ennakoivasti havaitsemaan palveluissa esiintyvät häiriöt ja häiriön sattuessa nopeasti tekemään oikean vianrajauksen.

Cygaten näkyvyyspalveluista löytyy ratkaisu loppukäyttäjäkokemuksen monitorointiin. Palvelullamme pystyy monitoroimaan reaaliajassa työntekijöiden kokemaa todellista sovelluspalveluiden päästä-päähän-laatua, riippumatta siitä käyttääkö työntekijä sovelluksia työasemasta tai mobiililaitteesta. Työntekijän käyttämät monitoroitavat sovelluspalvelut voivat olla lähes mitä tahansa ja ne voivat sijaita missä tahansa – yrityksen omassa konesalissa, pilvessä, Internetissä tai jopa paikallisesti käyttäjän päätelaitteessa. Monitoroinnin tuottama reaaliaikainen tilannekuvanäkymä auttaa muun muassa lyhentämään vianselvitysaikoja ja havaitsemaan vikoja ennen kuin käyttäjät ovat yhteydessä service deskiin.

Jos olet kiinnostunut loppukäyttäjäkokemuksen monitoroinnista tai sinulla on muita monitorointitarpeita, ole yhteydessä meihin, niin kerromme lisää.

Harri Välimaa
Technical Business Manager, Network & Security, Cygate Oy

Kirjoittaja työskentelee Cygatella Technical Business Managerina Network & Security -liiketoimintayksikössä ja on mukana kehittämässä palveluita, jotka takaavat asiakkaan kriittisten liiketoimintojen jatkuvuuden.